english version
polska wersja językowa
darklight film studio

Darklight Film Studio

Kraków 23.11.2012. Prawie kolejny rok dobiega końca. Ostatnie dwanaście miesięcy to był najpracowitszy okres w naszej karierze, mojej i Marcina! Dla mnie był dodatkowo bardzo stresujący. Przypuszczam, że dla Marcina również ale z powodu rozterek artystycznych. Dla mnie to była niezliczona masa problemów prawno – realizacyjnych. Ale już mamy na 99,9 % gotowy wielki dokument Marcina o tzw. Euro 2012 pt. „Będziesz legendą człowieku”. Na koniec listopada ma być również gotowy drugi film Marcina „Zabójca z lubieżności”. Zakończyliśmy również produkcję drugiego dokumentu Kuby Stożka „Restart”. W między tak zwanym czasie, wspieram produkcyjnie krótką fabułę pt. „Chłopcy” według scenariusza Michała Patryarcha i Pawła Orwata, w reżyserii tego drugiego, dla Studia Munka.

Niestety z powodu braku czasu musieliśmy przesunąć produkcję dokumentu Bogdana Dziworskiego „Plus Minus” na lato 2013 roku.

Kolejna zaczęta produkcja to film dokumentalny Magdy Piekorz o Adamie Zagajewskim i Jego spojrzeniu na Kraków pt. „City (W) Riters”. Film jest realizowany na zlecenie Krakowskiego Biura Festiwalowego i premiera planowana jest na 2013 rok. Teraz na dniach rusza kolejna produkcja tym razem na zlecenie Szefa Dokumentu w TVP Andrzeja Fidyka; dokument Olka Dembskiego „Kocham Cię jak Irlandię” o zespole Kobranocka i jego relacjach z bohaterem.
2012 r.
"Zabójca z lubieżności"
Film dokumentalny 40 min
Producenci:
Krakowskie Biuro Festiwalowe
Telewizja Polska S.A. Program 2
Darklight Film Studio
Non Stop Film Service
Lightcraft
Scenariusz i Reżyseria:
Marcin Koszałka
Producent wykonawczy:
Natalia Bartkowicz - Koszałka
Producent wykonawczy:
Natalia Bartkowicz - Koszałka
Kierownictwo produkcji:
Anna Zajączkowska
Zdjęcia:
Marcin Koszałka
Montaż:
Anna Wagner
Dźwięk:
Anna Wagner
Projekt i reżyseria scen animowanych:
Robert Sowa
„Zabójca z lubieżności” to film o ludzkim pożądaniu, perwersji i o ukrytych pragnieniach. To film o tym, że istotą człowieka jest przekraczanie granic, że jest w nas cicha fascynacja zabójcami. W filmie spotykają się ze sobą dwa intrygujące tabu: seks i śmierć. To historia spotkania Joachima Knychały śląskiego wampira, chyba najprzystojniejszego w historii polskiej kryminalistyki, oczekującego na wyrok śmierci seryjnego zabójcy na tle seksualnym a także Edwarda Kozaka, byłego dziennikarza telewizji, któremu w latach 80. sławę przyniosła książka „Pamiętnik wampira” – szczera rozmowa z wampirem.

Seryjny morderca nadal fascynuje i intryguje Kozaka. Dziennikarz, który spisał jego wspomnienia zaraził się jego perwersją i pożądaniem. Co prawda nigdy nie posunął się do zabicia żadnej kobiety ale mimo upływu wielu lat i mimo prawie siedemdziesięciu lat ciągle próbuje zdobywać kolejne kobiety i zdobywanie jest celem samym w sobie. Widzimy człowieka samotnego, nieszczęśliwego, dla którego te specyficzne łowy są walką ze starością i śmiercią. Ów dziennikarz wracając do dawnych czasów, do spotkania z wampirem stara się go jeszcze raz wykorzystać mając nadzieję, że znów chociaż przez chwile będzie sławny.

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

2012 r.
"Będziesz legędą człowieku"

Film dokumentalny 75 min
Producenci:
Darklight Film Studio Natalia Bartkowicz-Koszałka
Telewizja Polska S.A. Program 2
Instytut Adama Mickiewicza
Fundacja Perła Sztuki
Non Stop Film Service
Film współfinansowany przez
Polski Instytut Sztuki Filmowej
Scenariusz i reżyseria:
Marcin Koszałka
Producent:
Natalia Bartkowicz - Koszałka
Producent wykonawczy:
Dariusz Sidor
Kierownictwo produkcji:
Jacek Dąbrowski – Udziela
Zdjęcia:
Marcin Koszałka
Montaż:
Anna Wagner
Dźwięk:
Piotr Domaradzki
Dźwięk:
Piotr Domaradzki
Projekt i reżyseria scen animowanych:
Robert Sowa
Muzyka:
Marek Śledziewski, Artur Affek

Akcja filmu rozgrywa się podczas Mistrzostw Europy EURO 2012 w piłce nożnej. Turniej ma miejsce w Polsce i na Ukrainie. Polską drużynę narodową, która zajmuje bardzo niską pozycję w rankingu światowym i od 1982 roku nie zaliczyła żadnego sukcesu, czeka trudne zadanie, zagrać przed własną publicznością, nie skompromitować się i dać nadzieję.
Damien Perquise, polskiego pochodzenia francuski piłkarz pod wpływem swojej babci postanawia dostać polskie obywatelstwo i zagrać na EURO 2012 jako Polak. Na trzy miesiące przed turniejem doznaje skomplikowanego złamani łokcia. Damien jest załamany ale podejmuje walkę. Walczy nie tylko z łokciem, ale też polskim politykiem, byłym polskim bramkarzem, który nazywa go „francuskim futbolowym śmieciem”. Teraz pozostaje Damienowi tylko wygrana i walka na całego o godność i uznanie. Podczas EURO wspiera go przybyła z Francji rodzina, między innymi ojciec, którego z Damianem łączą specyficzne relacje.
Marcin Wasilewski drugi bohater filmu, najstarszy piłkarz w drużynie, przeżył już wiele rozczarowań, liczy na to, że w końcu się uda, przecież gramy u siebie. Będzie walczył do końca…….

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

2012 r.
"Restart"

Scenariusz i Reżyseria:
Jakub Stożek
Zdjęcia:
Jakub Stożek
Korekta barwna:
Przemyslaw Fik
Dźwięk:
David Bednarczyk
Montaż:
Zbigniew Niciński, Jakub Stożek
Kierownik produkcji:
Anna Zajączkowska

Film dokumentalny 30 min, Producenci: Jakub Stożek, Darklight Film Studio Natalia Bartkowicz - Koszałka. Film współfinansowany ze środków programu stypendialnego „Młoda Polska 2011” oraz współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Marek, Anna i Darek opuszczają właśnie zakłady karne po odbyciu długich wyroków. Różni ich niemal wszystko; wykształcenie, wiek, sytuacja rodzinna oraz środowisko, z którego się wywodzą. Łączy ich za to chęć odbudowania swojego życia i nadzieja na powrót do świata, który po wielu latach wydaje się trudny do zrozumienia.

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

2010 r.
"Ucieknijmy od niej"

Film dokumentalny, Darklight Film Studio jako producent wykonawczy dla HBO Polska.
Scenariusz i Reżyseria:
Marcin Koszałka
Zdjęcia:
Walter Sarkowicz, Marcin Koszałka,
Przemysław Kamiński
Zdjęcia 35 mm:
Walter Sarkowicz, Marcin Koszałka
Montaż:
Anna Wagner
Muzyka:
Andrzej Smolik
Dźwięk:
Marcin Cichoń, Krzysztof Ridan
Montaż dźwięku:
Jacek Kołtuniak
Kierownictwo produkcji:
Monika Nowak
Realizacja światła:
Janusz Bulanda, Marcin Kubik
Opracowanie graficzne:
Robert Sowa
Producent:
HBO Polska Sp. z o.o.: Jerzy Dzięgielewski, Aleksander Kutela, Anna Skonieczna
2010 r.
"Poza zasięgiem"

Film dokumentalny 30 min, Darklight Film Studio producent wykonawczy i producent filmu. Film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Karolina i Klaudia próbują samodzielnie odbudować relacje rodzinne, których przez lata nie udało się naprawić dorosłym. Realizacja tego planu okazuje się jedna o wiele trudniejsza, niż mogłyby przypuszczać.

Scenariusz i reżyseria:
Jakub Stożek
Zdjęcia:
Michał Sosna
Korekta barwna:
Marek Klimaszewski, Alternativ Studio
Dźwięk:
Mikołaj Kaczmarczyk
Montaż:
Jakub Stożek
Konsultacja montażowa:
Zbigniew Niciński
Kierownik produkcji:
Anna Zajączkowska
Asystent kierownika produkcji:
Anna Jacykiewicz

„Poza zasięgiem” Jakuba Stożka jako jedyny spośród polskich dokumentów i krótkich metraży został zakwalifikowany do konkursu jednego z najważniejszych i największych festiwali filmowych na świecie – Sundance Film Festival 2011 ! Award: Mejor Cortometraje Internacional, 5 Festival Internacional de Cine Documental de la Ciudad de México Krakowski Festiwal Filmowy, film zdobył nagrodę Złoty Smok dla reżysera najlepszego filmu w konkursie międzynarodowym -Festival du Cinema de Brive, France MENTION SPECIALE JURY PROFESSIONNEL
2009 r.
"Krajobraz nizinny z kołyską"

Film dokumentalny 18 min, Darklight Film Studio jako producent wykonawczy.

Produkcja:
Studio "Młodzi i Film" im. Andrzeja Munka, Stowarzyszenie Filmowców Polskich, Telewizja Polska - TVP Kultura, film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Film zrealizowany w ramach programu "Pierwszy dokument".

"Krajobraz nizinny z kołyską" jest portretem alkoholika, z uporem i świadomie niszczącego swoje życie. Popęd śmierci, któremu poddaje się bohater - samotny sześćdziesięcioletni mężczyzna z małej mazurskiej wioski - jest częścią siły drzemiącej w naturze - bezwzględnej i rządzącej się własnymi prawami. Film poprzez niezwykle sugestywne zdjęcia, brak komentarza, unikalny klimat i bliskość, z jaką autor towarzyszy bohaterowi, wymyka się pokusie taniego moralizatorstwa.

Scenariusz i reżyseria:
Arkadiusz Biedrzycki
Zdjęcia:
Paweł Chorzępa
Korekta barwna:
Rafał Wieczorek
Muzyka:
Igor Kłaczyński
Dźwięk:
Igor Kłaczyński, Arkadiusz Biedrzycki
Montaż:
Arkadiusz Biedrzycki
Opieka artystyczna:
Jacek Bławut
Kierownik produkcji:
Rafał Ulicki

Nagrody filmowe:
2009 - Arkadiusz Biedrzycki Tarnobrzeg (Festiwal Filmów Niezależnych "Bartoszki Film Festival")-Wyróżnienie za "bezkompromisowe podejście do tematu alkoholizmu"

2010 - Arkadiusz Biedrzycki Jelenia Góra (Międzynarodowy Festiwal Filmowy "Zoom - Zbliżenia")-Nagroda Specjalna w kategorii Profilaktyka Społeczna
2008 r.
"Wyrok na życie"

Film dokumentalny 66 min, Darklight Film Studio jako producent i producent wykonawczy dla HBO Polska, film współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Poruszający dokument poświęcony odbywającym wyroki kobietom, dla których więzienie staje się drugim domem. Spędzają w nim część swojego życia. Każda z przebywających tam kobiet ma odrębną historię - zazwyczaj długą i skomplikowaną. Wszystkie marzą o wolności, mężczyznach i nowym życiu. Ale póki co, to cela jest ich całym światem. Zza krat obserwują dziedziniec i wymieniają się opowieściami o tym, co było, co jest i o tym, co będzie. Wolność to temat przewodni - marzą o niej, ale także czują przed nią lęk. Obawiają się powrotu do rzeczywistości, reakcji rodziny, znajomych, zmieniającego się świata za więziennymi murami. Podczas odbywania wyroku często towarzyszą im ich małe dzieci. Nie wszystkie kobiety chcą też czekać z realizacją swoich planów do czasu wyjścia na wolność.

Scenariusz i reżyseria:
Marcin Koszałka
Współpraca reżyserska:
Tomasz Jurkiewicz, Jakub Stożek,
Krzysztof Borówka
Zdjęcia:
Marcin Koszałka, Adam Nocoń,
Walter Sarkowicz
Realizacja światła:
Piotr Michalski
Korekta barwna:
Marek Klimaszewski
Dźwięk:
Krzysztof Suchodolski, Marcin Cichoń
Post-produkcja dźwięku:
Jacek Kołtuniak
Montaż:
Anna Wagner
Opracowanie graficzne:
Wioletta Sowa, Robert Sowa
Fotosy:
Piotr Michalski, Marcin Koszałka
Kierownik produkcji:
Zofia Goraj
Producent HBO Polska:
Jerzy Dzięgielewski, Aleksander Kutela, Krzysztof Rak, Anna Skonieczna
2007
"Przerwany lot"

Film dokumentalny 35 min, Darklight Film Studio producent wykonawczy dla TVP 1.

Redakcja:
Jadwiga Nowakowska

Film zrealizowany w rok po dramatycznych wydarzeniach w hali Międzynarodowych Targów Katowickich, gdzie 28 stycznia 2006 r., podczas Ogólnopolskiej Wystawy Gołębi Pocztowych runął dach. Poniosło wówczas śmierć 65 osób, bardzo wielu uczestników wystawy zostało rannych. Choć w pamięci wszystkich wciąż tkwi wspomnienie tych dramatycznych wydarzeń, hodowcy gołębi znów prezentują swoje najpiękniejsze okazy, tym razem na wystawie w Gdańsku-Oliwie. Spotkają się tam ci, którym udało się przeżyć i którzy swoim uczestnictwem w wystawie chcą oddać hołd tym już nieobecnym. [TVP]

Scenariusz i reżyseria:
Magdalena Piekorz
Asystent reżysera:
Leszek Korusiewicz
Zdjęcia:
Marcin Koszałka
Oświetlenie:
Piotr Michalski
Korekta barwna:
Paweł Syrzycki
Muzyka:
Adrian Konarski
Wykonanie muzyki:
Joanna Trafas (sopran),
Michał Półtorak (skrzypce),
Michał Chytrzyński (skrzypce),
Paweł Odorowicz (altówka),
Magdalena Pluta (wiolonczela),
Adrian Konarski (fortepian i instrumenty perkusyjne),
Tomasz Hernik (puzony)
Realizacja nagrań:
Aleksander Wilk
Dźwięk:
Krzysztof Suchodolski, Wojciech Cwyk
Udźwiękowienie:
Jacek Kołtuniak
Montaż:
Anna Wagner
Fotosy:
Michał Krawczyński, Andrzej Gojke
Opracowanie graficzne:
Darklight Film Studio
Kierownik produkcji: Edward Gryszczak
2006 r.
"Śmierć z ludzką twarzą"

Film dokumentalny 69 min, czarno – biały, negatyw 16 mm, Darklight Film Studio producent wykonawczy dla HBO Polska.

Krematorium w Ostrawie. Pracujący tu ludzie o śmierci mówią bez większych emocji. Opowiadają o rodzajach trumien i urn, a także o procesie kremacji. Kamera rejestruje moment, w którym ciało zmarłego wprowadzane jest do pieca krematoryjnego, oraz moment przesypywania popiołu do urny oznaczonej odpowiednim numerem, kolejnym w wielkiej machinie śmierci. Dokument mówi też o ludzkiej ciekawości, która nie zna granic. Ludzie często chcą widzieć, co stanie się z nimi, kiedy oni nie będą już mogli o sobie decydować. Okazuje się, że do śmierci, podobnie jak do wielu innych rzeczy, można się po prostu przyzwyczaić, nauczyć się z nią obcować na co dzień. Cóż innego z resztą pozostaje pracownikom krematoriów czy zakładów pogrzebowych. Dla nich jest to przecież zwyczajne miejsce pracy, dla nas miejsca, o których wolimy nie pamiętać.

Scenariusz, reżyseria i zdjęcia:
Marcin Koszałka
Asystent operatora:
Krzysztof Ciołkowski
Oświetlenie:
Piotr Michalski
Korekta barwna:
Aleksandra Kraus
Cyfrowa obróbka obrazu:
The Chimney Pot
Sprzęt:
Panavision Polska
Współpraca post-produkcyjna:
Handmade Pictures
Laboratorium:
Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych (Warszawa)
Muzyka:
Adrian Konarski (utwór "Istnienie-Nieistnienie"),
Krzysztof Suchodolski (utwór "Inna droga")
Dźwięk:
Krzysztof Suchodolski
Udźwiękowienie:
Joanna Napieralska, Michał Żarnecki
Montaż:
Anna Wagner
Kierownictwo produkcji:
Edward Gryszczak
Producent HBO Polska:
Krzysztof Rak,
Współpraca producencka:
Jerzy Dzięgielewski,
Aleksander Kutela, Anna Skonieczna
Nagrody:
Jako jedyny polski film dokumentalny został zakwalifikowany do festiwalu Planete Doc Review
2006 r.
"Cały dzień razem"

Film dokumentalny 25 min, Polska, Darklight Film Studio producent filmu.

"Przyjechało dwóch frajerów z Polski, siedzą w domu u Japonki, która ciągle jest zajęta albo jej nie ma, i pragną o niej zrobić film" - tak Marcin Koszałka wyjaśnia na planie ideę swego pomysłu. Polscy filmowcy chcą nakręcić dokument o japońskiej kobiecie, ona stara się jednak kierować ich zainteresowania raczej na okoliczne krajobrazy. Bariery kulturowe i - przede wszystkim - językowe są jednak zbyt duże...

Scenariusz i reżyseria:
Marcin Koszałka
Zdjęcia:
Adam Nocoń
Zgranie dźwięku:
Jacek Kołtuniak
Montaż:
Marcin Koszałka, Natalia Bartkowicz
Nagrody filmowe:

2006 - Marcin Koszałka Kraków (Krakowski FF - Konkurs Międzynarodowy; do roku 2000 Międzynarodowy FFK)-Wyróżnienie Jury "obraz pełen humoru, odsłaniający to, czego nie widać w większości filmów dokumentalnych"

2006 - Marcin Koszałka Jihlava (Międzynarodowy Festiwal Filmów Dokumentalnych)-Nagroda za najlepszy film dokumentalny Europy Środkowej
2005 r.
"Wszyscy ludzie reżysera"

Film dokumentalny 20 min, Darklight Film Studio producent filmu

Reportaż z planu filmowego Kochankowie z Marony w reżyserii Izabelli Cywińskiej.

Realizacja:
Tomasz Wolski
Zdjęcia:
Walter Sarkowicz
Dźwięk:
Jarosław Wójcik
Udźwiękowienie:
Jacek Kołtuniak
Montaż:
Tomasz Wolski
2004 r.
"Jakoś to będzie"

Film dokumentalny 25 min. Darklight Film Studio: producent wykonawczy dla Redakcji filmu dokumentalnego TVP1.

W 1999 r. Marcin Koszałka nakręcił głośny, uhonorowany licznymi nagrodami debiutancki film dokumentalny "Takiego pięknego syna urodziłam", w którym z wręcz ekshibicjonistyczną szczerością ukazywał swoją rodzinę - matkę, ojca i siebie - w krzywym zwierciadle codzienności: domowych sprzeczek, niekończących się narzekań matki, sporadycznych uwag ojca, który na ogół, niczym Felicjan Dulski, ze stoickim spokojem znosi zrzędzenie żony i tylko czasami przyłącza się do jej narzekań na syna, na jego ustawiczne balangowanie i nieróbstwo, nie przystające do rodzicielskich, a zwłaszcza matczynych wyobrażeń o cudownym, idealnym synu. Pięć lat później autor tamtego filmu ma już swoją własną rodzinę: żonę Natalię i córeczkę Zosię, ale toksyczny dom odcisnął na nim swe piętno. Chyba nie tylko na nim. On i żona mimowolnie powielają w samodzielnym już życiu wzory wyniesione z domu. Co prawda, młodzi mają od niedawna swój dom, nowoczesny, urządzony w minimalistycznym stylu, ale w czasie niedzielnych obiadów u teściów znów rozbrzmiewają te same słowa, te same zarzuty, tyle że teraz wygłaszane przez żonę. To ona narzeka, ma pretensje o lenistwo męża, trwonienie przez niego pieniędzy, brak szacunku wobec niej. Ojciec milczy jak dawniej, matka jak dawniej zrzędzi, tyle że teraz często staje w obronie syna, który - jej zdaniem - nie jest szczęśliwy w małżeństwie. Nie takiego życia dla niego oczekiwała. Godzinami wypytuje go przez telefon o jego sprawy, doradza i przestrzega. Wydaje się, że Marcin tylko fizycznie wyprowadził się z jej domu, psychicznie pozostał pod jej skrzydłami. Przynajmniej tak widzi to matka. Ale jakoś to będzie, zawsze jakoś jest. [PAT]

Scenariusz, reżyseria i zdjęcia:
Marcin Koszałka
Operator kamery:
Adam Nocoń
Korekta barwna:
Łukasz Huptyś
Opracowanie dźwięku:
Jacek Kołtuniak
Montaż:
Anna Wagner
Współpraca montażowa:
Tomasz Wolski
Opracowanie graficzne:
Natalia Bartkowicz, Tomasz Wolski
Opieka artystyczna:
Andrzej Fidyk
Kierownictwo produkcji:
Michał Ozierow
Nagrody:
2005 - Marcin Koszałka Wrocław (MFF "OFFensiva")-"Złoty OFF" w kategorii filmu dokumentalnego
Lista filmów